2,618円
ミスミグループ本社のニュース
~ もう部品を探し回らなくて良い時代に ~
株式会社ミスミグループ本社(本社:東京都千代田区、代表取締役社長:大野龍隆)は、ミスミECサイトでの納期調整や見積時間の待ち時間をゼロとする、生産間接材購買プロセスDX革新「D-JIT」*1を2024年4月15日より本格運用いたします。これにより国内外400社超のサプライヤーさまの在庫状況や工場の生産キャパシティの情報を最速リアルタイムでサイバーネットワーク化することが可能になりました。 ミスミは、お客さまの希望数量に対し、世界中に点在する複数のサプライヤー在庫を瞬時に組み合わせ、価格と納期を自動で表示するアルゴリズムを開発。これによりミスミECサイト上でお客さまへ提供可能な数量も大幅に増加します。大口の購買需要の高まりや、世界的なサプライチェーンの不安定化を背景に、購買の長年の課題である「ほしい商品が、ほしい納期内に、ほしい数だけ揃わない」という状況を解消。部品を提供するメーカーさま・サプライヤーさまにとっても、利益向上、非効率の解消にもつながる、三方よしの新サービスです。
また、D-JITはmeviy(メビー)、エコノミーシリーズに次ぐ、ミスミデジタルモデル化第3弾の位置づけとなり、生産間接材の売買を成立させるEC1.0に対して、お客さまの生産性を向上させるEC2.0の世界を牽引していきます。
※1 D-JIT:「デジタル版のJust in Time」の意
背景
ものづくりに欠かせない自動化装置の製造には、見積もりから納品まで多くの工程があります。購買部門が行う「部品購買」もそのひとつで、装置設計に基づいて作られた数百行の部品表を基に、数十~数百社の仕入先から部品を調達します。その際、総部品点数の数%は「希望納期と合わない」「希望数量を確保できない」といったケースが発生します*2。 必要な部品が1点でも揃わない場合、装置の製造は不可能なため、新しい仕入先を探す、ECサイトを検索して回るなどの膨大な調整業務が発生、見つからない場合には設計部門に依頼し、装置設計自体の変更を依頼する事態となります。
※2 当社調べ
調達ネットワークを束ねる新基幹システム
D-JIT実現の背景として、各サプライヤーさまから在庫情報連携の理解が得られたことに加え、当社の基幹システムの刷新が大きく寄与しています。新基幹システム「NEWTON(ニュートン)」は散在する在庫をリアルタイムで積算するとともに、お客さまは変らずにECサイトをお使いいただけます。最新のマルチクラウド技術の導入や受発注システムのマイクロサービス化を組み合わせ、22年より台湾、タイの各現地法人にて導入、そして2024年3月上旬に日本で本格導入が完了しました。この先進的なIT基盤の整備により世界に散らばるサプライヤーさまの在庫を最適な組み合わせで積算し、お客さまに最短納期を提示する高度な自動化システムが実現しました。
<対応数量の拡大と納期の短縮例>
<部品表の作成と仕入先への振り分け>
なぜ市場在庫は簡単に見つからないのか。背景には長年解決されずにいた流通の構造的課題が存在します。
1. 「商品・部品のメーカー」は大量の個別注文には対応出来ないことから大手に限り販売してきた
2. 「卸」は自らの顧客である代理店・二次店と競合するため、特定の一社への直販が出来ない
3. 「代理店・二次店」は市場の問題を認識するも、在庫管理システム構築・運用のノウハウ・資金力が不足し、構造転換には至らず
<流通の構造的課題>
D-JITの革新性
D-JITは国内外400社超のサプライヤーとのサイバーネットワークを構築し、在庫情報や工場の生産キャパシティを連携することで、この流通の構造的課題を解決します。お客さまがミスミECサイト上で必要とする数量を入力した際、リアルタイムで各社のデータを連携、サプライヤーに点在する在庫を瞬時に引き当て、価格・最短納期を自動で表示します。お客さまはこれまで通りミスミECサイトを使用するだけで、「ほしい商品を、ほしい納期で、ほしい数だけ」ワンストップで購入することが可能となります。
D-JITで狙う三方よしの姿
お客さま :購買プロセスの効率化、手持ち在庫の削減
サプライヤーさま :既存商圏外の需要獲得、グローバル販路拡大、在庫の効率運用
ミスミ :BCP対応力向上、大口数量注文に対する確実短納期の向上
D-JITはこの度、日本で先行して運用開始しましたが、今後は海外にも展開を予定しております。
商品点数、対応数量の強化も推進します。
ミスミとは
オートメーションの現場で必要とされる機械部品や、工具・消耗品などをグローバル32万社以上※3に販売しています。製造機能を持つメーカーと他社ブランド品を販売する商社としての顔を併せ持つ、ユニークな事業モデルとそれを支える事業基盤により、「グローバル確実短納期」を実現し、お客さまの利便性向上に貢献しています。
※3 2023年4月時点
<English Follows>
ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー
MISUMI launches “D-JIT”:
an innovative digital transformation of industrial automation parts purchasing
- It's time to stop hunting for parts -
MISUMI Group Inc. (Headquarters: Chiyoda-ku, Tokyo, Japan; Representative Director and President: Ryusei Ono) will begin full-scale operation of “D-JIT”*1, an innovative digital transformation of the purchasing process of industrial automation parts, on April 15, 2024. With an extensive network of over 400 suppliers in and outside of Japan, which is updated almost in real time, D-JIT can centralize information on their inventory status and factory production.
In response to the customer’s desired order volume, our newly developed D-JIT algorithm instantly consolidates inventory information from multiple suppliers dispersed across the world and automatically displays the price and delivery date, greatly boosting the volume that MISUMI's e-commerce site can offer to its customers. In addition, D-JIT eliminates a long-standing purchasing problem - the inability to get the products you want, in the quantities you want, on the dates you want - as global supply chains become increasingly unstable and the demand for large purchases grows. D-JIT is a new service that creates a "three-way win" for manufacturers and suppliers, increasing their profits while eliminating inefficiencies. After meviy and the Economy Series products, the implementation of D-JIT is positioned as the third phase in the digitalization of the MISUMI MODEL. e-commerce 1.0 was the era of establishing the purchase and sale of industrial automation parts, while e-commerce 2.0 requires contributing to customers' productivity improvement. MISUMI will now lead the world in e-commerce 2.0.
*1 D-JIT: A digital version of “Just in Time”
Background
Automated equipment is essential to manufacturing, and its production process involves many steps from getting quotes to delivery. One of these steps is “parts purchasing” performed by the purchasing department - based on the equipment design, they create several hundred sheets of bills of materials (BoMs), specifying parts names, quantities, and manufacturers, to procure parts from dozens to hundreds of suppliers. Unfortunately, it is usually the case that several percent of the total number of parts cannot be sourced on the desired delivery date or in the desired quantity*2. If even one required part cannot be procured, the equipment cannot be manufactured, resulting in a tremendous amount of coordination, such as searching for parts from new suppliers or e-commerce sites. If the parts cannot be procured despite all these efforts, they will have to ask the design department to change the equipment design.
*2 According to our own research
A New Core System That Bundles Procurement Networks
In addition to the suppliers' understanding to integrate their inventory information with MISUMI's system, the renewal of our core system made a significant contribution to the realization of D-JIT.
Our newly introduced core system, "NEWTON", consolidates dispersed inventory information in real time, while allowing customers to use MISUMI's e-commerce site in the same way as before. “NEWTON”, which combines the latest multi-cloud technology with a microservices-based ordering and delivery system, was rolled out to subsidiaries in Taiwan and Thailand in 2022, and its full implementation in Japan was completed in early March 2024. This advanced IT infrastructure has enabled a highly automated system that aggregates the best combination of inventory information from suppliers around the world and shows customers the fastest possible delivery time.
<Example: Increased Handling Volume and Reduced Lead Time>
< Bill of Materials Creation and Order Allocation to Suppliers>
Why is it so hard to find parts on the market? There are structural issues behind this that have not been resolved for many years.
(i) Manufacturers of products and parts: They are unable to handle large volumes of individual transactions. So, they have limited their sales to large companies.
(ii) Wholesalers: They cannot sell directly to individual end-customers because they need to avoid competing with their direct customers - the distributors.
(iii) Distributors: They are aware of the market issues but lack the skills and financial resources to implement and operate an inventory management system, leaving structural change unachieved.
<The Structural Issue in Distribution>
D-JIT's Innovation
As a platformer with an extensive network of over 400 suppliers in and outside of Japan, D-JIT can solve this structural problem in the industry’s distribution by linking the suppliers’ inventories and factory production capacity. When a customer enters a desired quantity on MISUMI's e-commerce site, the inventory information of dispersed suppliers is immediately retrieved in real time to automatically display prices and the fastest delivery lead time. Customers can now make a one-stop purchase of “the products they want, in the quantities they want, on the dates they want” - simply by using the MISUMI e-commerce site as before.
<A Quote Screen on MISUMI's e-commerce Site>
D-JIT Aims for "Three-Way Win"
For customers: Streamline the purchasing process and reduce inventory on hand
For suppliers: Capture demand outside of existing business areas, expand global sales channels, and manage inventory efficiently
For MISUMI: Improved BCP readiness, increased service level of our "Reliable, Quick Delivery" for large volume orders
D-JIT has started operating in Japan and is planning to expand outside Japan soon, increasing the number of products it can handle and the volumes involved.
What is MISUMI?
MISUMI sells mechanical components required on-site for factory automation, as well as tools, consumables, and other products to more than 320,000 companies*3 worldwide. We wear two hats: a manufacturer with manufacturing functions and a distributor of other company’s branded products. With this unique business model, supported by a solid business base, MISUMI achieves "globally reliable, quick delivery" for greater customer convenience. *3 As of March 2023
株式会社ミスミグループ本社(本社:東京都千代田区、代表取締役社長:大野龍隆)は、ミスミECサイトでの納期調整や見積時間の待ち時間をゼロとする、生産間接材購買プロセスDX革新「D-JIT」*1を2024年4月15日より本格運用いたします。これにより国内外400社超のサプライヤーさまの在庫状況や工場の生産キャパシティの情報を最速リアルタイムでサイバーネットワーク化することが可能になりました。 ミスミは、お客さまの希望数量に対し、世界中に点在する複数のサプライヤー在庫を瞬時に組み合わせ、価格と納期を自動で表示するアルゴリズムを開発。これによりミスミECサイト上でお客さまへ提供可能な数量も大幅に増加します。大口の購買需要の高まりや、世界的なサプライチェーンの不安定化を背景に、購買の長年の課題である「ほしい商品が、ほしい納期内に、ほしい数だけ揃わない」という状況を解消。部品を提供するメーカーさま・サプライヤーさまにとっても、利益向上、非効率の解消にもつながる、三方よしの新サービスです。
また、D-JITはmeviy(メビー)、エコノミーシリーズに次ぐ、ミスミデジタルモデル化第3弾の位置づけとなり、生産間接材の売買を成立させるEC1.0に対して、お客さまの生産性を向上させるEC2.0の世界を牽引していきます。
※1 D-JIT:「デジタル版のJust in Time」の意
背景
ものづくりに欠かせない自動化装置の製造には、見積もりから納品まで多くの工程があります。購買部門が行う「部品購買」もそのひとつで、装置設計に基づいて作られた数百行の部品表を基に、数十~数百社の仕入先から部品を調達します。その際、総部品点数の数%は「希望納期と合わない」「希望数量を確保できない」といったケースが発生します*2。 必要な部品が1点でも揃わない場合、装置の製造は不可能なため、新しい仕入先を探す、ECサイトを検索して回るなどの膨大な調整業務が発生、見つからない場合には設計部門に依頼し、装置設計自体の変更を依頼する事態となります。
※2 当社調べ
調達ネットワークを束ねる新基幹システム
D-JIT実現の背景として、各サプライヤーさまから在庫情報連携の理解が得られたことに加え、当社の基幹システムの刷新が大きく寄与しています。新基幹システム「NEWTON(ニュートン)」は散在する在庫をリアルタイムで積算するとともに、お客さまは変らずにECサイトをお使いいただけます。最新のマルチクラウド技術の導入や受発注システムのマイクロサービス化を組み合わせ、22年より台湾、タイの各現地法人にて導入、そして2024年3月上旬に日本で本格導入が完了しました。この先進的なIT基盤の整備により世界に散らばるサプライヤーさまの在庫を最適な組み合わせで積算し、お客さまに最短納期を提示する高度な自動化システムが実現しました。
<対応数量の拡大と納期の短縮例>
<部品表の作成と仕入先への振り分け>
なぜ市場在庫は簡単に見つからないのか。背景には長年解決されずにいた流通の構造的課題が存在します。
1. 「商品・部品のメーカー」は大量の個別注文には対応出来ないことから大手に限り販売してきた
2. 「卸」は自らの顧客である代理店・二次店と競合するため、特定の一社への直販が出来ない
3. 「代理店・二次店」は市場の問題を認識するも、在庫管理システム構築・運用のノウハウ・資金力が不足し、構造転換には至らず
<流通の構造的課題>
D-JITの革新性
D-JITは国内外400社超のサプライヤーとのサイバーネットワークを構築し、在庫情報や工場の生産キャパシティを連携することで、この流通の構造的課題を解決します。お客さまがミスミECサイト上で必要とする数量を入力した際、リアルタイムで各社のデータを連携、サプライヤーに点在する在庫を瞬時に引き当て、価格・最短納期を自動で表示します。お客さまはこれまで通りミスミECサイトを使用するだけで、「ほしい商品を、ほしい納期で、ほしい数だけ」ワンストップで購入することが可能となります。
D-JITで狙う三方よしの姿
お客さま :購買プロセスの効率化、手持ち在庫の削減
サプライヤーさま :既存商圏外の需要獲得、グローバル販路拡大、在庫の効率運用
ミスミ :BCP対応力向上、大口数量注文に対する確実短納期の向上
D-JITはこの度、日本で先行して運用開始しましたが、今後は海外にも展開を予定しております。
商品点数、対応数量の強化も推進します。
ミスミとは
オートメーションの現場で必要とされる機械部品や、工具・消耗品などをグローバル32万社以上※3に販売しています。製造機能を持つメーカーと他社ブランド品を販売する商社としての顔を併せ持つ、ユニークな事業モデルとそれを支える事業基盤により、「グローバル確実短納期」を実現し、お客さまの利便性向上に貢献しています。
※3 2023年4月時点
<English Follows>
ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー
MISUMI launches “D-JIT”:
an innovative digital transformation of industrial automation parts purchasing
- It's time to stop hunting for parts -
MISUMI Group Inc. (Headquarters: Chiyoda-ku, Tokyo, Japan; Representative Director and President: Ryusei Ono) will begin full-scale operation of “D-JIT”*1, an innovative digital transformation of the purchasing process of industrial automation parts, on April 15, 2024. With an extensive network of over 400 suppliers in and outside of Japan, which is updated almost in real time, D-JIT can centralize information on their inventory status and factory production.
In response to the customer’s desired order volume, our newly developed D-JIT algorithm instantly consolidates inventory information from multiple suppliers dispersed across the world and automatically displays the price and delivery date, greatly boosting the volume that MISUMI's e-commerce site can offer to its customers. In addition, D-JIT eliminates a long-standing purchasing problem - the inability to get the products you want, in the quantities you want, on the dates you want - as global supply chains become increasingly unstable and the demand for large purchases grows. D-JIT is a new service that creates a "three-way win" for manufacturers and suppliers, increasing their profits while eliminating inefficiencies. After meviy and the Economy Series products, the implementation of D-JIT is positioned as the third phase in the digitalization of the MISUMI MODEL. e-commerce 1.0 was the era of establishing the purchase and sale of industrial automation parts, while e-commerce 2.0 requires contributing to customers' productivity improvement. MISUMI will now lead the world in e-commerce 2.0.
*1 D-JIT: A digital version of “Just in Time”
Background
Automated equipment is essential to manufacturing, and its production process involves many steps from getting quotes to delivery. One of these steps is “parts purchasing” performed by the purchasing department - based on the equipment design, they create several hundred sheets of bills of materials (BoMs), specifying parts names, quantities, and manufacturers, to procure parts from dozens to hundreds of suppliers. Unfortunately, it is usually the case that several percent of the total number of parts cannot be sourced on the desired delivery date or in the desired quantity*2. If even one required part cannot be procured, the equipment cannot be manufactured, resulting in a tremendous amount of coordination, such as searching for parts from new suppliers or e-commerce sites. If the parts cannot be procured despite all these efforts, they will have to ask the design department to change the equipment design.
*2 According to our own research
A New Core System That Bundles Procurement Networks
In addition to the suppliers' understanding to integrate their inventory information with MISUMI's system, the renewal of our core system made a significant contribution to the realization of D-JIT.
Our newly introduced core system, "NEWTON", consolidates dispersed inventory information in real time, while allowing customers to use MISUMI's e-commerce site in the same way as before. “NEWTON”, which combines the latest multi-cloud technology with a microservices-based ordering and delivery system, was rolled out to subsidiaries in Taiwan and Thailand in 2022, and its full implementation in Japan was completed in early March 2024. This advanced IT infrastructure has enabled a highly automated system that aggregates the best combination of inventory information from suppliers around the world and shows customers the fastest possible delivery time.
<Example: Increased Handling Volume and Reduced Lead Time>
< Bill of Materials Creation and Order Allocation to Suppliers>
Why is it so hard to find parts on the market? There are structural issues behind this that have not been resolved for many years.
(i) Manufacturers of products and parts: They are unable to handle large volumes of individual transactions. So, they have limited their sales to large companies.
(ii) Wholesalers: They cannot sell directly to individual end-customers because they need to avoid competing with their direct customers - the distributors.
(iii) Distributors: They are aware of the market issues but lack the skills and financial resources to implement and operate an inventory management system, leaving structural change unachieved.
<The Structural Issue in Distribution>
D-JIT's Innovation
As a platformer with an extensive network of over 400 suppliers in and outside of Japan, D-JIT can solve this structural problem in the industry’s distribution by linking the suppliers’ inventories and factory production capacity. When a customer enters a desired quantity on MISUMI's e-commerce site, the inventory information of dispersed suppliers is immediately retrieved in real time to automatically display prices and the fastest delivery lead time. Customers can now make a one-stop purchase of “the products they want, in the quantities they want, on the dates they want” - simply by using the MISUMI e-commerce site as before.
<A Quote Screen on MISUMI's e-commerce Site>
D-JIT Aims for "Three-Way Win"
For customers: Streamline the purchasing process and reduce inventory on hand
For suppliers: Capture demand outside of existing business areas, expand global sales channels, and manage inventory efficiently
For MISUMI: Improved BCP readiness, increased service level of our "Reliable, Quick Delivery" for large volume orders
D-JIT has started operating in Japan and is planning to expand outside Japan soon, increasing the number of products it can handle and the volumes involved.
What is MISUMI?
MISUMI sells mechanical components required on-site for factory automation, as well as tools, consumables, and other products to more than 320,000 companies*3 worldwide. We wear two hats: a manufacturer with manufacturing functions and a distributor of other company’s branded products. With this unique business model, supported by a solid business base, MISUMI achieves "globally reliable, quick delivery" for greater customer convenience. *3 As of March 2023
この銘柄の最新ニュース
ミスミGのニュース一覧- コーポレート・ガバナンスに関する報告書 2024/12/20 2024/12/20
- 【ミスミ】生産間接材購買プロセスDX革新 D-JIT(ディージット)/ 韓国でのサービス開始 2024/12/09
- 【ミスミ】MISUMI ECサイト メカニカル部品 /「納期割引サービス」 対象商品“3万点”に大幅拡大 2024/11/18
- 【ミスミ】機械部品調達のAIプラットフォーム「meviy」/ 切削加工(角物)「自由曲面形状」に対応 2024/11/11
- 自己株式の取得状況および取得終了に関するお知らせ 2024/11/01
マーケットニュース
おすすめ条件でスクリーニングされた銘柄を見る
ミスミグループ本社の取引履歴を振り返りませんか?
ミスミグループ本社の株を取引したことがありますか?みんかぶアセットプランナーに取引口座を連携すると売買履歴をチャート上にプロットし、自分の取引を視覚的に確認することができます。
アセットプランナーの取引履歴機能とは※アセプラを初めてご利用の場合は会員登録からお手続き下さい。